Nog meer genieten! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Larissa Zuurbier - WaarBenJij.nu Nog meer genieten! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Larissa Zuurbier - WaarBenJij.nu

Nog meer genieten!

Blijf op de hoogte en volg Larissa

22 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat is het hier toch mooi, prachtig en geweldig! Ja, ik heb het nog steeds enorm naar mijn zin hier in Kaapstad! :)
Vorige week vrijdag ben ik met 5 huisgenootjes naar Mama Africa geweest. Dit is een restaurant in Long Street, midden in het centrum, waar je echt Afrikaans kunt eten en ze hebben er een Afrikaans bandje dat daar elke avond live muziek speelt. Ik zelf had een soort stoofpotje met allerlei groente en springbok vlees en dit was dan met Afrikaanse kruiden op smaak gebracht. Nou... die kruiden heb ik gevoeld.. Opzich was het niet heel heet, de Afrikanen houden van spicy zegmaar, maar m'n maag raakte toch behoorlijk van streek. Ik zal jullie de details besparen, maar ik heb geen relaxte nacht gehad, haha.
Zaterdag gingen we met het hele huis naar We Love Summer Festival. Eerst met z'n allen eten en daarna in een minibusje naar het festival. Het was top top top weer, echt super fijn voor een festival! Het was een techno festival, niet helemaal mijn ding, maar doordat het lekker weer was, er een soort strandje was en heel veel plek om te chillen heb ik mij prima vermaakt! Het was ook heel gezellig dat we met alle huisgenootjes gingen, zo leer je elkaar toch ook buitenshuis kennen.
Zondag was relaxdag tot de max! Eerst heerlijk uitgeslapen en lekker ontbeten bij Nü, mijn favo plek om te ontbijten. Ze hebben er de lekkerste smoothies en wraps, en alles is super gezond! Daarna zijn we nog even naar Waterfront geweest, dit is echt een van mijn favoriete plekjes in Kaapstad geworden. Je voelt je er zo veilig en het is er zo gezellig. Daarna wilden we toch nog wel even iets doen en het liefst iets met water, want het was toch wel erg lekker warm. We belandden in een super de luxe hotel op de rooftop aan het zwembad. Iedereen dacht dat we gasten waren en daarom mochten we ook naar binnen. Heerlijk geluncht met een prachtig uitzicht over de stad. Helaas waaide het best hard, dus heel lang hebben we niet aan het zwembad gelegen, maar we zijn wel in een prachtig royal hotel geweest. Daarna hadden we eigenlijk wel heel erg veel zin in een massage, dus wij op zoek naar een Thai die ons lekker kon masseren. Die Thai hebben we gevonden, alleen waren het Afrikaanse vrouwen die ons masseerden. Wij wilden een lekkere RELAXTE massage, maar dat kennen ze hier denk ik niet.. We werden namelijk gemasseerd door grote dikke negerinnen die met hun volle gewicht over je heen walsden. Het was niet de meest ontspannen massage, maar alle spieren waren wel weer even lekker los.
De rest van de week weer gewerkt, weinig bijzonders.
Afgelopen vrijdag ging ik met 4 huisgenootjes lekker uiteten en daarna naar de film. Naar de bioscoop gaan is hier spot goedkoop en bij gebrek aan een lekkere bank met tv bij ons thuis, verkassen we dus wat vaker naar de bios. De film viel helaas wel een beetje tegen, maar ach wat maakt het uit voor 3 euro.
Op zaterdag heb ik mijn eerste surfles gehad. Men dat is moeilijk! De stroming was best wel sterk, waardoor ik al moeite had om die surfplank überhaupt het water in te krijgen.. Dan moet je vervolgens op die super smalle plank gaan liggen, balans is niet echt mijn ding, en dan bij de juiste golf krijg je een duwtje van de instructeur en moet je gaan staan. Nou had ik dus al moeite met het liggen op die plank, laat staan dat ik kon gaan staan! Het is me één keer gelukt om 2sec. op die plank te blijven staan, maar voor de rest lag ik toch meer in het water. Het was wel echt super leuk om een keer te doen, maar het is niet mijn sport. 's Avonds gingen we uiteten bij Camps Bay bij een heel lekker Italiaans restaurant. Je kon daar je eigen pizza samenstellen en het was heerlijk! Daarna hebben we nog een drankje gedaan in de stad bij Bombay Bicycle Club. Wat een tent is dit! Ik keek m'n ogen uit.. je kon zitten op schommels, het restaurant zelf was een bij elkaar geraapt tweedehands zooitje en het personeel.. uhm ja laat ik zeggen dat ze aangenomen zijn op hun bijzondere verschijning.
Zondag werden we al vroeg opgehaald voor een gospel township tour. De kerk is heel erg belangrijk in de Zuid-Afrikaanse cultuur dus ik wilde zo'n kerkdienst wel eens meemaken. Dit was best een bijzondere ervaring, want hoe stil het in de Nederlandse kerk altijd is, hoe luidruchtig ze in de Zuid-Afrikaanse kerk zijn. Iedereen zong vol overgave mee en er werd volop gedanst. Daarna werden we meegenomen naar een township. We begonnen bij de 'rijkere' families, waarbij ze dus met 6 verschillende families één benedenverdieping van een huis delen. Ze hebben dan allemaal één kamer, waarin ze koken en slapen met vaak wel 6 man!! Ik moet zeggen dat ik er behoorlijk door geraakt was, wat ik deze dag allemaal heb gezien en meegemaakt. Wij hebben het in Nederland zo ontzettend goed en dat besef je dan weer even. Het gekke is dat de meeste mensen in de townships wel goed gekleed zijn. Ze vinden het vaak belangrijker, als ze meer geld gaan verdienen, dat ze meer spullen kopen in plaats van dat ze gaan verhuizen. Ze knappen dan eerder hun huizen op, omdat ze vaak wel een heel sociaal netwerk hebben opgebouwd. Opzich kan ik me dat best voorstellen, want je merkt dat de verhouding tussen de blanken en de zwarten hier nog steeds niet gelijk is. De mensen in de townships accepteren en kennen elkaar allemaal en daardoor is het ook best gezellig. Natuurlijk ze hebben weinig, maar ze zijn zo blij en dankbaar met hetgeen wat ze wel hebben. Heftige verhalen gehoord vandaag, dus al met al een bijzondere dag.
Dubbel gekke dag, want pap vierde vandaag zijn verjaardag. Toch best gek, in al die jaren heb ik geen verjaardag over geslagen en nu ineens was ik er dan vandaag niet bij. Dan merk je weer even hoe ver je zit en dat je ze toch wel erg mist! Gelukkig nog even geskypt en het was net alsof ik bij al de familie aan tafel zat!
Gister had ik lekker een vrije dag. Het was Human Rights Day in Zuid-Afrika en dat heeft te maken met de apartheid. De zwarten werden verjaagd uit hun leefgebied door de blanken en toen ze in opstand kwamen werden ze neergeschoten. Vandaar een Nationale Feestdag. Eerst heb ik lekker uitgeslapen en daarna wilde we de Tafelberg beklimmen, maar net dat wij bij de Tafelberg aankwamen ging die dicht vanwege de bewolking en de wind. Toen besloten we om naar Lion's Head te gaan, naar Wally's Cave. Dit is een grot in de berg, van waar je een prachtig uitzicht zou hebben. Het was een pittig tochtje naar boven, zeker als je hoogtevrees hebt, maar uiteindelijk hadden we het gevonden en het was het meer dan waard!

  • 22 Maart 2016 - 20:42

    Pap:

    Was inderdaad wel raar, jarig zijn zonder de oudste thuis! gelukkig is er Skype en leuke foto's

  • 23 Maart 2016 - 15:53

    Mamsie:

    wow, vooral die foto's bij Wally's Cave !!! Geweldig mooi, gaan wij daar ook heen reisleidster??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Larissa

Actief sinds 29 Jan. 2016
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 5328

Voorgaande reizen:

28 Januari 2016 - 04 Juli 2016

Kaapstad!

Landen bezocht: