Wat een geweldige vakantie! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Larissa Zuurbier - WaarBenJij.nu Wat een geweldige vakantie! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Larissa Zuurbier - WaarBenJij.nu

Wat een geweldige vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Larissa

06 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat heb ik de afgelopen twee weken ontzettend genoten! Niet alleen was het super fijn om mijn familie weer gezien, ook hebben we heel veel gezien van Zuid-Afrika en een onvergetelijke vakantie gehad. Ik moet zelfs even goed nadenken wat we de eerste dagen ookalweer precies gedaan hebben, het lijkt al zolang terug!
Ze kwamen dinsdagavond aan en nadat ik ze had opgehaald van het vliegveld zijn we naar ons appartement in Greenpoint gegaan. De eerste twee dagen zijn we in Kaapstad geweest en heb ik ze de stad, m’n werk en m’n huis + huisgenoten laten zien. Het was best gek om ze mijn leven hier te laten zien eigenlijk, omdat voor mij alles in een paar maanden zo gewoon is geworden. Sommige dingen vallen mij bijvoorbeeld niet eens meer op, maar voor hen was alles nieuw natuurlijk. De eerste dag zijn we naar Abang geweest en hebben ze het kantoor gezien en mijn collega’s ontmoet. Daarna hebben we een kleine rondwandeling door Kaapstad gedaan en zijn vervolgens naar Waterfront geweest om daar lekker te lunchen. Het was super lekker weer die dag, gelukkig maar want nu konden we tenminste naar Robbeneiland. Dit was echt heel erg indrukwekkend. We gingen er eerst met de boot heen, wat al een spannend ritje op zich was op de ruige zee, en daarna kregen we een rondleiding met een gids. Deze vertelde vanalles over het eiland en over de gevangenen en het was gewoon bizar in welke omstandigheden deze mensen gevangen hebben gezeten. We mochten zelfs nog even in de cellen kijken en we kregen natuurlijk de cel van Nelson Mandela te zien. Tsja, dan klagen wij wel eens over harde matrassen in Griekenland terwijl ze het hier met een matje op de grond moesten doen. Niet te bevatten. ‘s Avonds lekker uiteten geweest bij Waterfront en uiteraard lekker bijgekletst.
De dag erna was het weer ietsje minder, maar stond er voor ons een fietstour door Kaapstad op het programma. Dit is altijd een super leuke manier om de stad te verkennen, aangezien je op plekken komt waar je anders nooit gekomen was. We hadden een leuke gids die alles over Kaapstad kon vertellen en met name over de geschiedenis. Jaa dit was wel echt z’n grote passie, dat bleek aan de lange (soms iets te lange) verhalen die hij kon vertellen. Maar we hebben heel veel van de stad gezien en zijn nog meer te weten gekomen van de geschiedenis van Kaapstad. De rest van de middag hebben we lekker in Waterfront doorgebracht. ‘s Avonds hebben we heel culinair gegeten: zebra, springbok, struisvogel en zwijn. Heel apart en heel lekker.
De volgende dag ging onze rondreis pas echt beginnen. Eerst de auto opgehaald met pap, die nog een beetje moest wennen in het begin aan het links rijden en aan de plek waar de richtingaanwijzer zat, en toen op naar onze eerste bestemming, Swellendam! Een schattig klein dorpje waar we lekker even geluncht hebben. Daarna onze reis vervolgt naar het eerste plekje op de Garden Route van onze reis, namelijk Knysna. Dit was echt een heel leuk dorpje! Ze hadden een soort Waterfront in het klein waar we gegeten hebben en het was een hele leuke Bed & Breakfast waar we zaten. De dag erna hebben we een boottochtje gemaakt. Het was een boottocht naar de overkant van de lagoon van Knysna waar we, zoals mam dat noemt, met een hotchick karretje (oftewel een tractor) naar de top van de berg zijn gereden. Vanaf daar hadden we een prachtig uitzicht over de baai van Knysna. Daarna gingen we wandelend door de berg terug naar beneden en weer terug met de boot. Aangezien pap heel graag een keer echt op z’n Zuid-Afrikaans wilde braaien deze vakantie, hebben we dat deze avond gedaan.
De dag erna zijn we doorgereden naar Tsitsikamma, een prachtig natuurpark ongeveer halverwege de Garden Route. Hier hadden we een hele mooie overnachting, een beetje in de oud Engelse stijl. Het is heel grappig om te zien dat sommige dorpjes heel veel Nederlandse kenmerken hebben en andere juist weer heel Engels zijn. Hier hebben we Black Water Tubing gedaan, waarbij je met een band door de rivier gaat. Eerst werden we met een jeep, het leek wel een jeepsafari, door de bergen naar het vertrekpunt gebracht en vanaf daar hebben we alles in het water afgelegd. Helaas stond het water niet super hoog, waardoor de stroomversnellingen niet heel heftig waren maar dat mocht de pret niet drukken. Het was een prachtige tocht echt dwars door de Bergen, super gaaf! Nadat we een hele middag in het water hadden gelegen, ja vaak letterlijk in het water aangezien de gids er een sport van had gemaakt om iedereen zo vaak mogelijk in het water te laten belanden, hebben we lekker gedoucht en heerlijk gegeten bij de accommodatie.
De dag erna zijn we het natuurpark van Tsitsikamma ingegaan en hebben we een hele mooie wandeling door de bergen gedaan. De natuur was zo ontzettend mooi daar!! We kwamen uit bij een touwbrug, waardoor je een prachtig uitzicht had over de rivier die tussen de bergen stroomde. Echt geweldig mooi! Daarna zijn we door gereden naar Cape St. Francis een heel leuk dorpje aan het strand. We hadden een upgrade gekregen bij deze accommodatie, waardoor we een hele villa voor ons alleen hadden. Echt mega luxe en mega groot! Het was prachtig weer deze dag dus we hebben even lekker van het zonnetje genoten.
De volgende dag hebben we lekker een strandwandeling gemaakt en zijn we naar de vuurtoren gelopen en naar de penguin opvang. Dit zijn echt Jes der favoriete beesten geworden van deze vakantie dusja we moesten hier natuurlijk even een bezoekje aan brengen. Verder een lekker rustig middagje gehad en aan het einde van de middag zijn we doorgereden naar Port Elizabeth. Dit was weer heel iets anders dan wat we de afgelopen dagen hadden gezien. Ineens zaten we weer middenin een grote stad en heel eerlijk gezegd was dat niet echt wat voor ons. Nog even een rondje gelopen daar en toen lekker gegeten en een spelletje gedaan.
Tsja en toen.. Addo! Ik krijg gewoon kippenvel als ik dit schrijf, want wat was dit ontzettend GAAF! We zeiden die ochtend bij het ontbijt nog tegen elkaar hoe gaaf het zou zijn als we wat olifanten zouden zien en misschien met een beetje mazzel een buffel. Nou die droom kwam meteen de eerste dag al uit! Ten eerste hadden we het een beetje verkeerd begrepen, althans ik als reisleider, want ik dacht dat we aan het begin van het park zouden slapen maar het bleek dat de accommodatie aan het einde van het park was. We kwamen dus in het begin binnen en toen moesten we met de auto naar de andere kant van het Addo Elephant Park. We kregen nog als tip mee dat er ergens leeuwen gespot waren, dus we dachten; ach we proberen het gewoon! Allereerst kwamen we al een paar olifanten tegen in de bosjes en we zagen een klein olifantje oversteken. Ontzettend balen dat we ze alleen niet helemaal goed op de foto konden krijgen, dus dan maar wat foto’s van bosjes voor het geval je ze helemaal niet meer zou zien. Dan hadden we toch een soort bewijs van dat we ze gezien hadden! Wij verder op weg naar de leeuwen en onderweg kwamen we al zebra’s, antilope en zwijnen tegen. We keken onze ogen uit, want vooral de zebra’s stonden zo dichtbij! Dit hadden we nooit verwacht dat we zo dichtbij zouden kunnen komen met onze eigen auto. Uiteindelijk kwamen we aan bij de plek waar de leeuwen gespot waren, dit kon je immers zien aan alle auto’s die er stonden. Ze lagen een behoorlijk eind van de weg en in het begin zag ik niet veel anders dan een paar bomen en bosjes. Maar we hadden echt super veel geluk, want waar normaal leeuwen de hele dag niks doen, had de mannetjes leeuw vandaag besloten om een stuk te gaan wandelen! Het was nog steeds heel in de verte, maar je zag nu tenminste iets bewegen. Gelukkig hadden we een goede camera mee, waardoor we de leeuw aardig in beeld hebben weten te krijgen. Daarna zijn we doorgereden naar onze accommodatie en hebben we ‘s middags nog een safari gedaan met een gids. Nu waren we zo ontzettend van het feit dat we al zoveel gezien hadden met onze eigen auto dat de safari niet helemaal mee viel. Gelukkig vertelde de ranger nog wat leuke dingen bij de dieren die we spotten, maar die hadden wij eigenlijk al gezien haha. ‘s Avonds hebben we weer lekker gebraaid en genoten van het prachtige uitzicht.
De volgende dag zijn we weer met de auto op pad gegaan en hebben we weer heel veel mazzel gehad. We kwamen een hele groep olifanten tegen bij een drinkplaats en later op de dag zagen we nog een hele groep buffels. Vooral pap was helemaal in z’n element toen we de buffels zagen, maar echt wat zijn die beesten groot en wat zien ze er sterk uit! Geweldige tijd dus gehad in Addo.
De dag erna zijn we doorgereden naar Oudtshoorn waar we overnacht hebben in een glamping. Echt een prachtige tent met alles erop en eraan. Ik hou totaal niet van kamperen, maar op deze manier zou ik het wel kunnen! Het was helaas niet zulk heel mooi weer en het was best een lange autorit dus we konden deze dag geen struisvogelfarm meer bezoeken. Dat hebben we dus de dag erna gedaan! Wat een grappige beesten en Jes en pap durfden het zelfs aan om even op een struisvogel te gaan zitten! Daarna zijn we verder gereden naar onze laatste accommodatie voordat we weer naar Kaapstad zouden gaan. Onderweg nog even langs Muizenberg geweest en nog even met de gekleurde huisjes op de foto.
Zondag hebben we een townshiptour gedaan en dit was weer heel indrukwekkend. Ik vond het minder heftig dan de eerste keer, misschien omdat je eraan went, maar het is nog steeds zo heftig om het verschil tussen arm en rijk zo duidelijk te zien. We hadden een leuke gids die zelf ook in deze township heeft gewoond, waardoor hij heel goed kon vertellen hoe het er allemaal aan toe gaat. We mochten ook in een huisje kijken en in een super klein huisje wonen gewoon 10 mensen bij elkaar. Echt heel bizar. De rest van de dag lekker een beetje rustig aan gedaan en toen weer richting Kaapstad.
In Kaapstad hebben we nog de Kaap de Goede Hoop Tour gedaan, echt heel mooi!, en zijn we de Tafelberg nog op geweest. We hebben dus al met al echt een prachtige reis gehad en herinneringen gemaakt die we niet meer zullen vergeten!

• 06 Mei 2016 - 17:00

Pap:

Mooi geschreven reisleider! Was inderdaad een onvergetelijke vakantie!!!

• 06 Mei 2016 - 20:33

Mam:

Fantastisch mooi geschreven Laris, Ja want het is best lastig om 15 prachtige dagen in een kort stukje samen te vatten. Wat een prachtige reis hebben we gehad en inderdaad onvergetelijk!!!xxx

• 14 Mei 2016 - 14:39

Joke Brink:

Larrisa wat leuk dat jullie zo 'n mooie vakantie hebben gehad Ja nu is het weer even wennen zonder je zus en vader en moeder Maar ja de grootste helft zit er op als het goed is .Alvast Gefeliciteerd met je verjaardag en de borrel en verhalen blijven we nog even tegoed.

• 09 Juni 2016 - 08:23

Nikki :

He Larissa

Leuk on he verslagen Te lezen over het prachtige zuid afrika, mooi hea die garden route. Mijn ouders hebben daar in oudshoorn gewoont en George. En de struissies wat een beesten he hahaha. Maat zo een prachtig mooi landschap, wat een land! Geniet nog even daar ...